Zaznacz stronę

We wcześniejszym wpisie, napisałem i pokazałem na czym polega i jak działa responsywna strona internetowa. Przyszła pora, aby zastanowić się która droga będzie lepsza, dwie wersje witryny czy jedną responsywną. Ja tę odpowiedź znam, i prezentuję Państwu:

10 powodów dla których należy budować responsywne strony www

  1. Automatycznie dopasowanie do różnych urządzeń. Spotkałem się z opinią, że projektowanie stron responsywnych powinno być normą, tak jak optymalizacja kodu strony pod różne przeglądarki – w cenie. Jednak, w warunkach konkurencji cenowej, trudno jest mówić, że coś co przysparza sporej ilości pracy na etapie projektu jest w cenie. Z drugiej strony, patrząc na statystyki ruchu w sieci i rosnąca popularność urządzeń mobilnych, zgodzić się muszę iż RWD już przestaje być fanaberią – staje się koniecznością.
  2. SEO przeprowadza się raz. Stworzona, działająca strona to nie wszystko, kod trzeba jeszcze opatrzeć znacznikami treści, obrazy i pod strony właściwie zatytułować czyli ogólnie – zadbać, żeby gogle widziało zawartość strony jak na dłoni, czyli zoptymalizować pod kątem wyszukiwarek. Dzięki zastosowaniu responsywnego projektowania, ten sam kod jest wykorzystywany na wszystkich urządzeniach, więc całość pracy wykonujemy tylko raz.
  3. Aktualizowanie wymaga mniej pracy, żeby strona była atrakcyjna, zarówno dla użytkowników jak i wyszukiwarek, musi żyć. Trzeba ją regularnie aktualizować, dodawać ciekawe informacje, to jest codzienną konsekwentną i mozolną pracą. Mając dwie wersje strony, jedną dla urządzeń mobilnych drugą dla reszty musimy ta pracę wykonywać podwójnie. Jak szybko nakład poniesiony na projekt responsywny się zwróci?
  4. Jeden adres URL to łatwiejsze zarządzanie linkami. Trudno sobie wyobrazić, działanie w Internecie bez mediów społecznościowych, jaki link dać na facebooku – do strony normalnej czy mobilnej? Korzystając z RWD nie mamy z tym najmniejszego kłopotu. Ponadto tak prozaiczny problem użytkownika, jak dodanie strony do zakładek, w dobie synchronizacji przeglądarki mobilnej z desktopową, ten sam adres w zakładkach jest lepszym rozwiązaniem,
  5. Responsive Web Design to nie tylko ruch mobilny, do niedawna normą było projektowanie stron pod urządzenia o maksymalnej szerokości 1024px, wg ranking.pl http://ranking.pl/pl/rankings/screen-resolutions.html nadal jest to ponad 8% użytkowników Internetu, jednak aż żal marnować aż tyle ekranu (30% internautów korzysta z rozdzielczości 1366px), i tu z pomocą przychodzi RWD. Pamiętajmy o tym, zwłaszcza, że ruch mobilny, dla którego RWD jest dedykowane, dopiero niedawno przekroczył próg 10%. Nikt dziś nie dyskutuje o konieczności dostosowania witryny do urządzeń mobilnych, a często zapomina się o tych 8% – spokojnie responsywne projektowanie stron bierze ich pod uwagę!
  6. Stosując responsywne projektowanie, statystyki odwiedzin są w jednym miejscu, w przypadku dwóch wersji strony, dla systemów śledzących są to dwie różne strony, więc będziemy otrzymywać dwa różne wyniki oglądalności, zachowań użytkowników.
  7. Mając dwie wersje strony trudno zmierzyć skuteczność kampanii reklamowej, bo dane pochodzą z dwóch źródeł – stosując responsywną stronę mamy wszystko w jednym miejscu
  8. Architektura informacji jest tożsama ze stacjonarną stroną, dzięki czemu użytkownikom będzie łatwiej odnaleźć się na stronie po zmianie urządzenia z desktopu na mobilne i odwrotnie.
  9. Nie duplikujemy treści, wyszukiwarki coraz bardziej zwracają uwagę na unikalność zawartości strony, mając dwie wersje witryny – zawsze to wtgląda jak kopia, a co za tym idzie niższy ranking w wynikach wyszukiwania.
  10. Google rekomenduje responsywne projektowanie stron – chyba nie wymaga komentarza.

Potwierdzenie tych tez można odnaleźć również:

https://developers.google.com/webmasters/smartphone-sites/details?hl=pl

https://developers.google.com/webmasters/smartphone-sites/

http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2012/06/recommendations-for-building-smartphone.html

Zapraszam do współpracy, bez względu na model, na który się Państwo zdecydujecie.